Zichtbaarheid is levensnoodzakelijk voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. “Speel niet met je leven, zorg er voor dat dat andere weggebruikers je snel opmerken,” vertelt Karin Brouwers, Vlaams Parlementslid en senator voor CD&V.

Om deze boodschap in de verf te zetten, pakten Karin Brouwers samen met lokale CD&V-mandatarissen en –bestuursleden uit met een ludieke actie langs de Fonteinstraat in Oud-Heverlee. Scholieren die op dinsdag 23 januari richting Leuven fietste met een brandende fietsverlichting kregen een kleine versnapering als aanmodiging. Wie onverlicht de weg op was, kreeg een fietslichtje.

Schepen van openbare werken Adri Daniëls (CD&V): “ De aanleg van veilige fietspaden is voor ons een prioriteit. Vorig jaar werd een deel van de Waversebaan  en de Blandenstraat heraangelegd met comfortabele en veilige fietspaden. Nu zijn we volop met de werken aan de Leuvensestraat en de Kauwereelstraat in Sint-Joris-Weert bezig. Mocht er ooit een fietsverbinding langs de spoorweg tussen Sint-Joris-Weert, Oud-Heverlee en de campus in Heverlee kunnen komen, dan zullen nog meer fietsers veilig naar school en werk kunnen fietsen.”

Schepen van onderwijs Bart Clerckx (CD&V): “De basisscholen in Oud-Heverlee doen goede inspanningen om veilig en verlicht fietsen te promoten. Maar op hogere leeftijd verdwijnen deze goede gewoontes te snel. Vandaar deze sensibiliseringscampagne. Bij deze sensibiliseringsactie hebben we toch 8% fietsers geteld die onverlicht de weg op gingen.”

Parlementslid Karin Brouwers: “CD&V engageert zich om Koning Fiets meer dan ooit centraal te plaatsen in het mobiliteitsbeleid. We willen op alle politieke niveaus een absolute prioriteit geven aan de fiets. Niet alleen wat het woon-schoolverkeer betreft, maar ook voor woon-werkverkeer, als recreatie of als aanvulling op het openbaar vervoer is de fiets voor ons de eerste keuze. Maar dat moet veilig en comfortabel kunnen gebeuren.”