1 op 4 mensen wordt vroeg of laat geconfronteerd met psychische kwetsbaarheid, hetzij bij zichzelf, hetzij in de directe omgeving. En toch is het vaak moeilijk bespreekbaar. Er rust in onze prestatiemaatschappij nog steeds een taboe erop.

Met ‘Jij bent een kei’ startte Similes een sensibiliseringscampagne naar het grote publiek, die loopt tot en met 15 mei 2018, de internationale dag van het gezin. Similes roept hiermee iedereen op om een KEI te zijn voor een ander. Want het sociale weefsel van onze maatschappij mag en kan sterker.  KEI is een letterwoord, dat staat voor kijken (en alert zijn), empathie tonen en ingrijpen, iets doen. Zowel voor wie psychisch kwetsbaar is als voor de familie, voor wie zorgt.

Minister Koen Geens en professor Dirk De Wachter, deden mee de aftrap van de campagne in oktober, op de vooravond van de Werelddag rond geestelijke gezondheid. CD&V pleit voor een warme, zorgzame samenleving!

Similes is al decennialang een veilige haven voor familieleden van psychisch kwetsbare mensen. Ze worden onthaald met informatie en ondersteuning. Wie dat wenst, kan telefonisch, via mail of in een van de 30 lokale kringen zijn of haar verhaal kwijt. Vrijwilligers staan klaar om lotgenoten te ondersteunen met raad en daad. Er wordt professioneel juridisch advies geboden. En dat alles met veel respect voor de privacy van de leden.

Meer info? www.similes.be