Op woensdag 4 januari 2018 heeft de politieraad van zone Voer & Dijle (VODI) groen licht gegeven voor de aankoop en plaatsing van ANPR-camera’s op 10 sites in hun werkingsgebied. ANPR-camera’s (‘automatic number plate recognition’) zijn camera’s die automatisch nummerplaten herkennen en doorseinen naar een centraal politiebestand.

ANPR-camera’s zijn een effectief middel om rondtrekkende daderbendes, die verantwoordelijk zijn voor inbraakplagen, te vatten. Andere politiezones  in o.a. het oosten van Brabant en de Kempen, hebben deze investeringen gedaan. In de regio Turnhout daalde het aantal inbraken met 33% na de installatie van een uitgebreid ANPR-netwerk.

Met de aankoop van ANPR-camera’s wordt een volgende stap gezet in de uitvoering van het veiligheidsplan tegen woninginbraken dat de CD&V-afdeling van Oud-Heverlee in 2016 samen met minister van justitie Koen Geens lanceerde:
  • sensibilisering van de bevolking en techno-preventief in woningen door de politie,
  • de uitrol van BIN-netwerken,
  • ANPR-camera's met nummerplaatherkenning aan de invalswegen
  • meer interventie-ploegen door de fusie van de politiezones.

In 2016 werden in de politiezone VODI 450 woninginbraken geregistreerd. In 2017 daalde dat cijfer drastisch. Maar in de wintermaanden stelt men een stijging vast, vooral in Oud-Heverlee en Tervuren.

In november 2017 organiseerde de CD&V-afdeling van Oud-Heverlee een bevraging bij de inwoners: 42%, resp. 37%, van de respondenten in Blanden en Haasrode ziet de strijd tegen woninginbraken als het belangrijkste probleem dat dringend moet aangepakt worden.

Juist daarom is het belangrijk dat het grondgebied van Oud-Heverlee voldoende wordt afgedekt door een netwerk van ANPR-camera’s. Op het grondgebied van Oud-Heverlee komt voorlopig slechts één site met slimme camera’s: op de Expresweg N25 die verbinding vormt met de E40. Sint-Joris-Weert en Oud-Heverlee worden voldoende afgedekt door het ANPR-netwerk in Neerijse en Bertem.

Gemeenteraadsvoorzitter Kris Debruyne zetelt voor CD&V Oud-Heverlee in de politieraad: “ Ik heb in de vergaderingen van de politieraad van 4 december 2017 en 4 januari 2018 gewezen dat een ANPR-schild nodig is voor ongewenst bezoek via de Parkstraat in Haasrode en vanuit het zuiden via de Naamsesteenweg. Spijtig genoeg was het dossier, dat voorbereid werd door het politiecollege, al te ver gevorderd. Een herziening van het dossier zou verder uitstel en kostenverhogingen meebrengen. Ik kreeg wel de toezegging dat deze sites bij een uitbreiding zo snel mogelijk opgenomen worden in het VODI-netwerk met slimme camera’s.”

Positief nieuws is dat ook de politiezone ‘Ardennes brabançonnes’ in 2018 ANPR-camera’s plant in Hamme-Mille.  Leuven en Bierbeek zetten die stap voorlopig niet. De ANPR-camera’s in Leuven dienen alleen om verkeersinbreuken vast te stellen en GAS-boetes uit te schrijven, maar worden niet ingezet tegen inbraakplagen.

Door de fusie van de politiezones Dijleland en Tervuren kan men meer interventieploegen inzetten.  Kris Debruyne vervolgt: ”De politiecommissaris verzekerde ons dat tijdens inbraakgevoelige nachten zelfs 4 interventieploegen op post zijn, wat een gevoelige stijging is tegenover vroeger.”  Voormalig burgemeester Adri Daniëls (CD&V) was voorzitter van de politiezone toen de fusie beslist werd.

CD&V volgt het dossier zeker verder op.

Lees de reacties (0)
Lees de reacties (0) Verberg reacties